Kinderfysiotherapie

Spelenderwijs ontwikkelen kinderen hun zintuigen en motoriek. Meestal gaat dat goed en bijna ongemerkt, maar bij sommige kinderen duurt het langer of wijkt de ontwikkeling af van wat gebruikelijk is. De oorzaak kan zijn een aandoening aan de zintuigen, organen, het zenuwstelsel of het houdings- en bewegingsapparaat. Hierdoor kunnen kinderen te weinig motorische ervaring opdoen. Ze hebben meer oefening nodig om een bepaalde vaardigheid onder de knie te krijgen. Al deze kinderen kunnen baat hebben bij een behandeling door een kinderfysiotherapeut. Onze praktijk telt twee ervaren kinderfysiotherapeuten die u en uw kind goed kunnen adviseren.

Voorbeelden van indicaties bij baby of peuter:

• Asymmetrische zuigeling, voorkeurshouding
  • Huilbaby
  • Billenschuiver (kind dat zich gedurende een ontwikkelingsperiode zittend op de billen voortbeweegt)
  • Cerebrale parese (een aandoening waarbij kinderen moeite hebben met bewegen door een hersenbeschadiging ontstaan vóór het eerste levensjaar)
  • Spina bifida (beschadiging van de wervelkolom)
  • Te vroeg geboren baby's
  • Obstetrische Plexus Brachialis Letsel (OPBL, beschadiging van een zenuwvlechtwerk in de hals van de baby tijdens de geboorte)

Voorbeelden van indicaties bij het jonge kind:

• Afwijkend looppatroon
  • Verstandelijke handicap
  • Lage of hoge spierspanning